Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/7147
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_TecnicasPoderDisciplinas.pdf110,84 kBAdobe PDFView/Open
Title: Técnicas de poder, disciplinas do olhar : aspectos da construção do "jornalismo moderno" no Brasil
Other Titles: Power techniques, disciplines for observation : some aspects of the making of "modern journalism" in Brazil
Authors: Tokarski, Flávia Millena Biroli
Assunto:: Jornalismo - Brasil
Issue Date: 2007
Citation: BIROLI, Flávia. Técnicas de poder, disciplinas do olhar: aspectos da construção do "jornalismo moderno" no Brasil. História, Franca, v. 26, n. 2, p. 118-143, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/his/v26n2/a07v26n2.pdf>. Acesso em: 24 fev. 2011. doi: 10.1590/S0101-90742007000200007.
Abstract: Este artigo trata da correlação entre as transformações ocorridas no jornalismo a partir de meados do século XX e a configuração do profissional do jornalismo como trabalhador produtivo, disciplinado, normatizado. Seu foco é a análise de um conjunto de discursos, produzidos a partir da década de 1940, no Brasil, que convergem em dispositivos de disciplinamento do olhar e da escrita, em técnicas de disposição do tempo, da experiência e dos corpos – dos jornalistas e dos seus leitores.
Abstract: This article focuses on the relations between the changes in journalism during the XXth century and the build-up of journalists as productive and disciplined workers. It analyses a series of discourses, produced in Brazil after the 1940s, that converges in mechanisms for the discipline of observation and writing, in techniques for the disposing of time, experiences and bodies, affecting journalists and their readers.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0101-90742007000200007
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/7147/statistics">



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons