Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/36333
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_CriticalDecolonialGlance.pdf528,67 kBAdobe PDFView/Open
Title: A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil : on being prepared to teach
Other Titles: Um olhar crítico decolonial na formação de professoras/es de línguas no Brasil : sobre estar preparada/o para ensinar
Authors: Andrade, Mariana Rosa Mastrella de
Pessoa, Rosane Rocha
metadata.dc.identifier.orcid: http://orcid.org/0000-0002-0539-0293
http://orcid.org/0000-0002-0538-2891
Assunto:: Professores - formação
Língua
Sujeito
Ensino
Decolonialidade
Issue Date: 2019
Publisher: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
Citation: MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana R.; PESSOA, Rosane Rocha. A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 35, n. 3, e2019350306, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350306. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502019000300405. Acesso em: 23 jan. 2020.
Abstract: Relatos decoloniais de um licenciando nos motivaram a problematizar discursos sobre o “despreparo para ensinar línguas na escola”, recorrentes na área de formação docente no Brasil, e a cotejá-los com os relatos de outras/os licenciandas/os e de estudiosas/os da linguística aplicada, do pós-estruturalismo e do pensamento decolonial. Neste estudo interpretativista, as discussões dos temas língua, sujeito e ensino, advindos do material empírico, nos direcionaram a uma perspectiva de formação como um “projeto impossível, porém necessário” (LOPES; BORGES, 2015), e à necessidade de formar professoras/es de línguas para “conversar” (SKLIAR, 2006), haja vista a grande complexidade dos contextos de atuação docente.
Abstract: The decolonial accounts made by a student teacher motivated us to problematize discourses about the “unpreparedness to teach languages at schools”, recurrent in the area of language teacher education in Brazil, and confront them with accounts of other student teachers and of applied linguistics, poststructuralist and decolonial scholars. In this interpretive study, discussions on the themes language, the subject and teaching, coming from the empirical material, led us to a perspective of teacher education as an “impossible but necessary project” (LOPES; BORGES, 2015) and to the need to educate language teachers “to talk” (SKLIAR, 2006), in view of the great complexity of teaching contexts.
Licença:: (CC BY) - This content is licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use and distribution, provided the original author and source are credited.
DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350306
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/36333/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.