Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/36212
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_RecreacaoVidaAr.pdf780,32 kBAdobe PDFView/Open
Title: Recreação e vida ao ar livre em parques infantis de São Paulo na coleção de desenhos de Mário de Andrade
Other Titles: Recreation and outdoor life in São Paulo’s playgrounds in Mário de Andrade’s collection of drawings
Authors: Wiggers, Ingrid Dittrich
Soares, Carmen Lucia
metadata.dc.identifier.orcid: http://orcid.org/0000-0001-5412-7021
http://orcid.org/0000-0002-4347-1924
Assunto:: Desenho infantil
Parques infantis - São Paulo (SP)
Brincadeiras
Natureza
Issue Date: 2019
Publisher: Instituto de Estudos Brasileiros
Citation: WIGGERS, Ingrid Dittrich; SOARES, Carmen Lucia. Recreação e vida ao ar livre em parques infantis de São Paulo na coleção de desenhos de Mário de Andrade. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 74, p. 302-322, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901x.v0i74p302-322. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0020-38742019000300302. Acesso em: 23 jan. 2020.
Abstract: O Projeto Parques Infantis, implantado na década de 1930, propôs a criação de instituições que configurassem a fusão entre o movimento pedagógico renovador e a estética modernista. Entre as atividades desenvolvidas pelas crianças estão os desenhos, que compõem uma coleção formada por Mário de Andrade. O artigo examina os itens desse acervo, tomando-os como fontes e debruçando-se sobre aqueles que representam brincadeiras e jogos. Foram ilustradas brincadeiras tradicionais, equipamentos dos parques, jogos esportivos e manifestações folclóricas. Ressalte-se, ainda, a presença da natureza na composição dos desenhos, bem como traços de um desenvolvimento tecnológico.
Abstract: Implemented in the 1930s, São Paulo’s playgrounds were institutions that illustrated the fusion of the education renovation movement and the aesthetics of modernist. Drawings are among the activities developed by the children, and make up a collection assembled by Mário de Andrade. This article examines this collection, considering the drawings sources and looking into those that represent play and games. Children drew children’s traditional play, the park’s equipment, sports games and folkloric manifestations. In the composition of the drawings, the presence of nature is also noteworthy, and so are traces of a technological development.
metadata.dc.description.unidade: Faculdade de Educação Física (FEF)
Licença:: (CC BY-NC)
DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901x.v0i74p302-322
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/36212/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.