Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/30842
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_TinoSehgalSite.pdf739,01 kBAdobe PDFView/Open
Title: Tino Sehgal, site-specifics performances e as instituições da arte
Other Titles: Tino Sehgal, site-specifics performances and institutions of art
Authors: Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de
Assunto:: Performance (Arte)
Museus de arte
Issue Date: Apr-2017
Publisher: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
Citation: OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de. Tino Sehgal, site-specifics performances e as instituições da arte. ARS (São Paulo), São Paulo, v. 15, n. 29, p. 63-77, jan./abr. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202017000100063&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 jan. 2018. doi: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.128322.
Abstract: O objetivo deste artigo é debater a produção artística de Tino Sehgal enquanto site-specifics performances produzidas em instituições museológicas convencionais. Para tanto, operamos com as noções de sítio e contexto, tomando o museu como componente da obra, e não sua exterioridade. Dois operadores são observados em nossas reflexões. O primeiro é a ativação do público do museu como participante privilegiado da obra, dentro de uma pedagogia museal singular. O segundo é o controle sobre os registros das obras pelo artista, enquanto parte da ação poética e, simultaneamente, ação política debruçada sobre economias simbólicas complexas, pois coloca em evidência a relação entre obras, artistas, discursos mediadores e o público.
Abstract: The purpose of this article is to discuss the artistic production of Tino Seghal while site-specifics performances produced in conventional museological institutions. For this we operate with the notions of site and context, taking the museum as a component of the work, not its exteriority. Two operators are observed in our reflections. This first is the activation of the museum’s public as a privileged participant of the work, within a singular museum pedagogy. The second is the control over the records of the works by the artist as part of the poetic action and, simultaneously, political action focused on complex symbolic economies, as it highlights the relationship between works, artists, mediator speeches and the public.
Licença:: ARS (São Paulo) - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited (CC BY 4.0). Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202017000100063&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 jan. 2018.
DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.128322
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/30842/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.