Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/28774
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_RelacaoClimaOrganizacional.pdf480,29 kBAdobe PDFView/Open
Title: Relação entre clima organizacional, percepção de mudança organizacional e satisfação do cliente
Other Titles: Relationship between organizational climate, perception of organizational change and customer satisfaction
Authors: Santos, Juliana Neves
Neiva, Elaine Rabelo
Andrade-Melo, Eleuni Antônio
Assunto:: Clima organizacional
Percepção
Satisfação do consumidor
Desenvolvimento organizacional
Issue Date: Mar-2013
Publisher: Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
Citation: SANTOS, Juliana Neves; NEIVA, Elaine Rabelo; ANDRADE-MELO, Eleuni Antônio. Relação entre clima organizacional, percepção de mudança organizacional e satisfação do cliente. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 29, n. 1, p. 31-39. jan./mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722013000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 25 ago. 2020.
Abstract: Este trabalho tem como objeto de estudo as relações entre clima organizacional, percepção de mudança e satisfação do cliente em 170 unidades de uma organização pública prestadora de serviços com atuação em todo o Brasil. Foram analisados dados primários e secundários, agregados em nível de unidade, utilizando-se da técnica de modelagem de equações estruturais. Foram testados modelos com relações direta e mediacionais entre as variáveis. Os resultados indicam que a percepção de mudança medeia a relação entre o clima organizacional e a satisfação do cliente, que o clima organizacional possui uma relação direta com a satisfação do cliente e os empregados percebem mudanças relacionadas à gestão do clima organizacional.
Abstract: This study examines the relationships between organizational climate, perceptions of change and customer satisfaction in 170 units of a public service organization with operations throughout Brazil. Primary and secondary data were aggregated at the unit level using the technique of structural equation modeling. Models were tested with mediational and direct relationship between the variables. The results indicate that the perception of change mediates the relationship between organizational climate and customer satisfaction, the organizational climate has a direct relationship to customer satisfaction and employees perceive changes related to the organizational climate management.
Licença:: Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília - (CC BY-NC) - All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License. Fonte: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722013000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 25 ago. 2020.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722013000100005
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/28774/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.