Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/15379
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_ParaUnaDescomprensionFilosoficaDelCine.pdf610,54 kBAdobe PDFView/Open
Title: Para una cles-comprensión filosófica del cine : el caso Inland Empire de David Lynch
Other Titles: Towards a philosophical lion-understanding of films : the Lynch’s Inland Empire case
Authors: Cabrera, Julio
Assunto:: Cinema e filosofia
Hermenêutica (Filosofia)
Lynch, David, 1946-
Issue Date: 2009
Publisher: Laboratório de Investigação de Tecnologias e Sistemas de Informação (LITSI) do Departamento de Computação da Faculdade Experimental de Ciências - Universidad del Zulia
Citation: CABRERA, Julio. Para una des-comprensión filosófica del cine: el caso Inland Empire, de David Lynch. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, v. 6, n. 2, p. 111-127, maio/ago. 2009. Disponível em: <http://rvitc.blogspot.com.br/p/sobre-la-revista.html>. Acesso em: 24 mar. 2014.
Abstract: El trabajo cuestiona la capacidad hermenéutica de la filosofía en su tarea de analizar películas, sosteniendo que tal capacidad dejó de ser apropiada para hacer surgir el sentido y la verdad de obras cinematográficas. Se argumenta que una capacidad interactiva y “performativa” sería más adecuada. Obras cinematográficas como las de David Lynch ayudan a entender este paso metodológico y temático desde la noción interpretativa de la verdad hacia la noción interactiva de la misma, al construir filmes que se configuran como “imposibles hermenéuticos”. El artículo contiene una auto-crítica a la propia actitud hermenéutica aún asumida en mi libro Cine: 100 años de filosofía, de 1999. _________________________________________________________________________________ ABSTRACT
This paper puts in question the hermeneutic approach to the philosophical analysis of films, by showing this approach inadequate to allow the sense and truth of works of cinema arise and develop. An interactive and performative approach seems to be better. Cinematographic works as David Lynch's help to understand this shift from the hermeneutic conception of truth to the interactive one, if we can see these films as genuine “hermeneutic impossibilities”. The paper also contains a criticism against the hermeneutic approach still sustained in my book Cine: 100 afios de filosofia (Cinema: 100 years of philosophy), 1999.
Licença:: Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento - Autorização concedida ao Repositório da Universidade de Brasília (RIUnB) pela editora, em 10 de março de 2014, com as seguintes condições: disponível sob Licença Creative Commons 3.0, que permite copiar, distribuir e transmitir o trabalho, desde que seja citado o autor e licenciante. Não permite a adaptação nem permite uso para fins comerciais desta.
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/15379/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.