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Title: Jornadas performativas para reencantamento de Mundos
Other Titles: Performative journeys for the reenchantment of Mundos (WORLDS)
Authors: Curi, Alice Stefânia
Brito, Giselle Rodrigues de
Castro, Rita de Almeida
metadata.dc.contributor.affiliation: Universidade de Brasília
Universidade de Brasília
Universidade de Brasília
Assunto:: Performance
Processo criativo
Issue Date: 4-Sep-2023
Publisher: USP
Citation: CURI, Alice Stefânia; CASTRO, Rita de Almeida; BRITO, Giselle Rodrigues de. Jornadas performativas para reencantamento de Mundos. GIS - Gesto, Imagem e Som - Revista de Antropologia, São Paulo, v. 8, n. 1, e208275, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.208275. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gis/article/view/208275.. Acesso em: 22 out. 2024.
Abstract: Neste artigo, discorremos sobre o processo de criação da obra Mundos, do coletivo Teatro do Instante, vinculado ao Departamento de Artes Cênicas da Universidade de Brasília. Com a deflagração da pandemia de covid-19, o trabalho de criação foi redimensionado para ocorrer sem a presença física dos artistas, fator inicialmente considerado crucial. O interdito se desdobrou em uma busca que envolveu não apenas a pesquisa acerca de possibilidades poéticas e de presença síncrona em telas digitais, como também em mergulhos e fabulações em nossas telas mentais. Experimentamos diferentes modos de estar temporalmente juntas, em distintas naturezas de distâncias, com e sem intermédio de telas, em práticas como viagens xamânicas, diálogos e experimentos tele(em)páticos, fluxos de escrita automática, registros de sonhos, consultas e criações oraculares. Revisitamos e partilhamos alguns rastros desse processo de dois anos e meio que, de um modo ou de outro, constituíram aquilo que resultou na obra fílmica Mundos.
Abstract: In this article, we discuss the work Mundos (“Worlds”) and the process of its creation by the collective Teatro do Instante, linked to the Department of Performing Arts at the University of Brasília (UnB). With the outbreak of the COVID-19 pandemic, this creative work was reconfigured to occur without the artists’ physical co-presence, a factor that had initially been considered crucial. The interdict unfolded in an exploration that involved not only research on the poetic possibilities and synchronous presence on digital screens but also immersive taletelling into the screens of our minds. We experienced different ways of being together temporally across different distances with and without the intermediation of screens in practices such as shamanic journeys, tele(em)pathetic dialogues and experiments, automatic writing flows, dream recordings consultations, and oracular creations. We revisit and share some traces of this two-and-a-half-year process that, in one way or another, constituted what eventually became the film work Mundos.
metadata.dc.description.unidade: Instituto de Artes (IdA)
Departamento de Artes Cênicas (IdA CEN)
metadata.dc.description.ppg: Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas
Licença:: This article is licensed under the Creative Commons CC-BY License. With this license you can share, adapt, create for any purpose, as long as you attribute the authorship of the work.
DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.208275
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