Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/29322
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_EducacaoSaudeEducacao.pdf103,58 kBAdobe PDFView/Open
Title: Educação em saúde e educação na saúde : conceitos e implicações para a saúde coletiva
Other Titles: Health education and education in the health system : concepts and implications for public health
Authors: Falkenberg, Mirian Benites
Mendes, Thais de Paula Lima
Moraes, Eliane Pedrozo de
Souza, Elza Maria de
Assunto:: Educação em saúde
Educação permanente
Issue Date: 2014
Publisher: ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
Citation: FALKENBERG, Mirian Benites et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 847-852, mar. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000300847&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 03 nov. 2019.
Abstract: O presente artigo tem como objetivo analisar os conceitos-chave relativos à Educação em Saúde e Educação na Saúde e suas interfaces no campo da Saúde Coletiva. Embora apresentem diferenças, é frequente na prática dos serviços, a utilização das diversas variantes a elas relacionadas de forma indistinta. Dessa forma busca-se, também, distinguir dentro desses conceitos-chave as variantes da primeira, tais como, educação sanitária, educação e saúde, educação para a saúde e educação popular em saúde que significa um conjunto de práticas de educação para indivíduos e comunidade a fim de aumentar a autonomia das pessoas e da comunidade para que possam fazer escolhas e adotar hábitos saudáveis de vida e as variantes da segunda, tais como educação permanente em saúde e educação continuada ministrada para profissionais de saúde a fim de aprimorar o conhecimento destes e a atenção dispensada à população.
Abstract: The scope of this paper is to analyze the key concepts and expressions related to health education and education in the health system and their interfaces in the field of Public Health. Since there are various interpretations among health professionals regarding such terminologies and their variants in daily practice, it is necessary to establish the difference between them. Consequently, an attempt is also made to establish the difference between the variants of the first, such as sanitary education, education for health and popular health education, which represent a series of practices that involve social participation to increase the autonomy of individuals and the community in order to make choices and to pursue a healthy lifestyle. The variants of the second include ongoing education and in-service education, namely the education provided to health professionals to improve their knowledge in the field of health, in order to improve the health care afforded to the population.
metadata.dc.description.unidade: Faculdade de Ciências da Saúde (FS)
Departamento de Saúde Coletiva (FS DSC)
Licença:: Ciência & Saúde Coletiva - (CC BY NC) - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000300847&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 03 nov. 2019.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/29322/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.