Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/27261
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_EscolaBrasileiraChoro.pdf808,7 kBAdobe PDFView/Open
Title: A Escola Brasileira de Choro Raphael Rabello de Brasília : um estudo de caso de preservação musical bem-sucedida
Other Titles: Raphael Rabello's Brazilian School of Choro in Brasília : a case study in the well-succeeded musical preservation
Authors: Teixeira, João Gabriel L. C.
Assunto:: Choro - música
Educação musical
Brasília (DF)
Issue Date: Apr-2008
Publisher: Departamento de Sociologia da Universidade de Brasília
Citation: TEIXEIRA, João Gabriel L. C. A Escola Brasileira de Choro Raphael Rabello de Brasília: um estudo de caso de preservação musical bem-sucedida. Sociedade e Estado, v. 23, n. 1, p. 15-50, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922008000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/GrXysGWQcd4ffGvJkymhpvs/?lang=pt#. Acesso em: 06 jun. 2022.
Abstract: Este trabalho faz parte de uma investigação mais ampla sobre a formação do campo artístico de Brasília que procura estabelecer os elementos do processo de educação sentimental dos artistas de projeção da capital federal. Enfoca o desenvolvimento e aceitação do "choro" enquanto gênero musical num contexto de contemporaneidade e numa urbe já denominada de capital nacional do rock. Mostra como elementos musicais tradicionais se combinaram para transformar a Escola de Choro de Brasília num caso bem-sucedido de educação musical. Insere a história desse gênero musical nas especificidades da criação artística da cidade e compara o seu destaque com o de outras áreas da criação cultural. Discute se haveria, realmente, uma forma específica brasiliense de "chorar" e apresenta uma síntese das carreiras de alguns de seus "chorões" mais famosos. Finalmente, apresenta algumas conclusões a respeito da afirmação de que, a despeito de sua curta existência (47 anos), a capital federal já teria se tornado em verdadeira "usina de talentos" e sobre o papel da Escola de Choro na confirmação ou rejeição dessa afirmação.
Abstract: This work is part of a wider inquiry on the formation of the artistic field in Brasilia, which tries to establish the elements of the sentimental education process of the federal capital artists. It focuses the development and the acceptance of choro as a musical genre in a context of contemporaneity and in a city already known as the national capital of rock and roll. The paper shows how traditional musical elements were combined to transform the School of Choro of Brasilia in a well-succeeded case of musical education. It inserts the history of this musical genre in the specificities of the artistic creation of the city and it compares its prominence with the one of other areas of cultural creation. It discusses if it would, indeed, have a specific way to play choro and it presents a synthesis of the careers of some of its most famous representatives. Finally, it presents some conclusions regarding the assumption that, in spite of its short existence (47 years), the federal capital would already become a true "factory of talents" and regarding the role of the School of Choro in the confirmation or rejection of this statement.
Licença:: Sociedade e Estado - This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). Fonte: https://www.scielo.br/j/se/a/GrXysGWQcd4ffGvJkymhpvs/?lang=pt#. Acesso em: 06 jun. 2022.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-69922008000100002
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/27261/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.