Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/26076
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_ProgramaNacionalBolsa.pdf154,59 kBAdobe PDFView/Open
Title: O Programa Nacional de Bolsa Escola e as ações afirmativas no campo educacional
Other Titles: The National Programme of School Scholarships and affirmative action in the educational field
Authors: Valente, Ana Lúcia Eduardo Farah
Assunto:: Programa Nacional de Renda Mínima (Brasil) - Bolsa-Escola
Programas de ação afirmativa
Políticas educacionais
Issue Date: 2003
Publisher: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
Citation: VALENTE, Ana Lúcia. O Programa Nacional de Bolsa Escola e as ações afirmativas no campo educacional. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 165-182, set./dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/P4QVkgpvYmVBLXM98YcNFqd/?lang=pt#. Acesso em: 19 mar. 2021.
Abstract: Analisa o Programa Nacional de Bolsa Escola, com base no acompanhamento das primeiras iniciativas e desdobramentos, de agosto de 2001 a novembro de 2002, procurando sustentar a opinião de que foi idealizado como proposta educacional de ampla envergadura, que ultrapassa os muros da escola. Em pelo menos três níveis essa proposta se realiza: ao favorecer o acesso e a permanência de crianças pobres à escola, empreende ações afirmativas de cunho universalista; ao exigir o desenvolvimento de ações socioeducativas, pode promover atividades que valorizem a diversidade cultural das populações locais; e ao propor o acompanhamento das ações por um conselho formado por membros da comunidade, encaminha um processo de construção da cidadania.
Abstract: The text analyses the National Programme of School Scholarships based on an evaluation of the first initiatives and their ramifications, in the period from August 2001 to November 2002. It seeks to sustain the view that the Programme was planned as a wide-ranging educational proposal, which extrapolates the school walls. The proposal seeks to contribute on at least three levels. Firstly, by favouring poor children's access to and permanence in the school, it undertakes affirmative actions of a universalistic nature. Secondly, by requiring the development of socio-educational actions, it is able to promote activities which give value to the cultural diversity of local populations. And thirdly, by proposing to follow up the actions by means of a council made up of members of the community it sets in motion a process aimed at the construction of citizenship.
metadata.dc.description.unidade: Faculdade de Agronomia e Medicina Veterinária (FAV)
Licença:: Revista Brasileira de Educação - This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). Fonte: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/P4QVkgpvYmVBLXM98YcNFqd/?lang=pt#. Acesso em: 19 mar. 2021.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782003000300012
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/26076/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.