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Título: Normative data of Fuld Object Memory Evaluation test for brazilian elderly population
Outros títulos: Dados normativos do teste Fuld Object Memory Evaluation para a populaçāo de idosos brasileiros
Autor(es): Avila, Renata
Lopes, Marcos Antonio
Nakano, Eduardo Yoshio
Bottino, Cassio M. C.
Assunto: Cognição
Testes neuropsicológicos
Demência
Memória
Distúrbios da memória
Data de publicação: Fev-2016
Editora: Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO
Referência: AVILA, Renata et al. Normative data of Fuld Object Memory Evaluation test for brazilian elderly population. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, São Paulo, v. 74, n. 2, p. 138-144, fev. 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0004-282X2016000200011&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 mar. 2018. Epub Dec 22, 2015. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0004-282X20150200.
Resumo: Objetivo: este estudo tem como objetivo apresentar dados normativos para o teste de Fuld Object Memory Evaluation estratificada por sexo, idade e educação para a população idosa brasileira. Método: foram avaliados 2.132 idosos saudáveis de ambos os sexos com idade média de 70,30 anos (± 7,28) a partir de duas amostras de base comunitária no Brasil provenientes de diferentes áreas economicas que foram selecionados com testes cognitivos e funcionais e o teste de memória. Resultados: as análises estatísticas mostraram que os escores de memória tendem a melhorar significativamente com o aumento de anos de educação e diminuir significativamente o aumento da idade. Conclusão: conclui-se que gênero , escolaridade e idade tem efeito sobre o desempenho no teste Fuld Object Memory Evaluation nesta amostra da comunidade brasileira.
Abstract: Objective: this study aims to present normative data for Fuld Object Memory Evaluation test stratified by sex, gender, age, and education for the Brazilian elderly population. Method: we evaluated 2.132 healthy elderly both genders, with a mean age of 70.30 years (± 7.28) from two community-based samples in Brazil drawn from different economic areas who were screened with cognitive and functional tests and the memory test. Statistical analyses were performed by independent t-test, one-way analysis of variance and multiple linear regression. Results: statistical analyses showed that memory scores tend to improve significantly with increasing years of education and decrease significantly as age increased. Conclusion: we conclude that gender, education and age had effect on the Fuld Object Memory Evaluation performance in this Brazilian community-based sample.
Licença: Arquivos de Neuro-Psiquiatria - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited (CC BY 4.0). Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0004-282X2016000200011&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 mar. 2018.
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0004-282X20150200
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